حقوق زنان یعنی حقوق بشر


                                                                                                        
هنوز سخت است که این باور را در جامعه بگسترانیم که مرد از دامان زن به معراج می رسد . این شعار و امثال آن شاید بیشترین کاربردشان
در هفته زن باشد و بعد از آن خداحافظ زن تا سال دیگر . نوع نگاه ما به زنان متاسفانه هنوز بسیار بدبینانه و به صورت غیر قابل اعتماد است .

زیرا هنوز زن را به مانند ضعیفه ای می دانیم که جز ظرف شستن و بزرگ کردن فرزندان و آماده بودن برای شوهرداری وظیفه دیگری ندارد . گرچه به مرور زمان این طرز تفکر رو به نابودی است ولی هنوز هم در بسیاری از خانواده های ما این سنت کاملاغلط وجود دارد. زیرا هر وقت خواسته اند اوج آرزویی را برای دختری بخواهند گفته اند : ان شاءالله عروسیت . این دردناک است . متاسفانه هنوز در کوچکترین نهاد اجتماعی ما یعنی خانواده  عدالت جنسیتی رعایت نمی شود و رفتارهای مرسالارانه  حرف اول رامی زند.در هزاره ای که آن را سوم نام نهاده اند کودک پسر را برای مهندسی و دکتری و کودک دختر را برای شوهرداری  و ایجاد یک زندگی راحت تربیت می کنیم . گرچه اعتقاد دارم که زنان ما در این زمینه ساختار شکنی کرده اند و پا را فراتر نهاده اند – صحت این ادعا مقایسه درصد قبولی دختران در دانشگاهها با درصد قبولی پسران می باشد – اما این حرکت هنوز ناقص است و تا خشکاندن کامل ریشه های سنت ها و باورهای غلط در مورد زنان و رسیدن به نهایت عالی زن راه بسیار در پیش است که این مهم جز با همت زنان قابل انجام نیست زیرا یکی از علت های عقب ماندن زنان جامعه علاوه بر باورها و سنت های غلط رایج در جامعه عدم خود باوری زنان است . زیرا زنان ما هنوز به این باور نرسیده اند که خواستن توانستن است . به قول شاعره بزرگ ایران فروغ: من غریبانه به این خوشبختی می نگرم .  این غریبانه نگریستن علتی جز باور نداشتن ندارد و زنها خودشان را زیستنشان را و کامل بودنشان را به دیده شک می نگرند . دیگر شک ها را باید کنار گذاشت. زیرا شک در حقیقتی که خدا اعطا کرده تا سرحد کفر هم می رود . به امید روزی که هم مردان ما و هم زنان ما  هم خود را باور کنند و هم همدیگر را . زیرا جایی خوانده ام که حقوق زنان یعنی حقوق بشر .

مطلب پائینی رو هم حتما بخونید

نظرات 4 + ارسال نظر
کنش هفتم* دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:28 ب.ظ http://www.tabar.blogsky.com

حسام جان درود....به همراه رسیدن به آرزوهای خوش
دوست گرامی ام مطلب خوبی را طرح کردی ولی متاسفانه یا نخواستی و یا نتوانستی این گزند ها و آسیب ها را ریشه یابی کنی........................................................!
شما مطمئن باش تا ردپای دین از قوانین...فرهنگ . آموزش و اجتماع کاملا محو نگردد ...زنان ما به هم چنان باید خشونت ه . انکارهای یک جامعه دین سالارزن ستیز را تحمل نمایند
البته اینکه زنان ما بسیارکم درراه حقوق انکارشده خود تلاش می کنند باعث تاسف است...
برای آسیب شناسی می توانی به اینجا مراجعه کنی
www.faeyad-e-irandokht.blogsky.com....برایت آرزوی تندرستی و شادکامی می نمایم نازنین

ابوذر دوشنبه 24 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 02:14 ب.ظ

بابا ای ول من خودم از طرفداران مرد سالاری بودم ولی با این مقاله نظرم برگشت من طرف دار حقوق زنانم تا پای جان دمت گرمممممممممم وعده دیدار {{{{{{اوین}}}}}

پویا ناکجاآبادی سه‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 05:19 ب.ظ http://nakojaabadi.blogfa.com

سلام حسام جان
مطلبت بسیار زیبا بود.
اما در پاسخ «کنش هفتم» باید بگویم که دین را نمی توان از فرهنگ جامعه ایران جدا کرد و البته لزومی هم ندارد.اگر ما براساس اسلام واقعی ( نه بر اساس اسلام آخوندی و اسلامی که اعراب عهد جاهلیت آن را به عنوان اسلام به ایرانیان قالب کردند) حقوق زنان را رعایت کنیم می توانیم از لحاظ احترام به حقوق زنان از دیگر کشورها پیش باشیم.
به امید آن روز
یا حق

مینا چهارشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 08:45 ق.ظ

سلام ببینم کی گفته حقوق زنان پایمال می شه؟ مگر الان زنان می خواهند چی کار بکنند که نمی کنند یا نمی تونند بکنند؟ فقط اینقدر بی جنبه اند که همه جا رو به گند می کشند اسلام همه جا زن رو ارزشمند و والا می دونه برین تو فلسفه ها ی یهودی و مسیحی رو بخونید ببینید از زن چه برداشت وحشتناکی دارند ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد